Jämför dig med konkurrenterna.

Konkurrens är en naturlig och viktig del av näringslivet. För företagare är det en drivkraft till utveckling och till att attrahera nya och gamla kunder, men också till att leverera högre kvalitet och service.

Men för att veta hur man ska utvecklas och fortsätta växa är det viktigt att förstå hur man står sig gentemot sina konkurrenter. Det handlar inte om att kopiera någon annan utan för att lära, justera och ligga steget före.

Med vår kostnadsfria konkurrensanalys kan du enkelt se hur din webbplats står sig i Googles organiska lista vid olika söktermer gentemot dina konkurrenter.
arrow

Google - Vår tids bästa vän för informationssök!

Och för många företagare är synligheten i sökresultatet avgörande för att få nya kunder.

Om du exempelvis ska boka en städfirma, köpa nya löparskor eller behöver byta däck på bilen så är chansen stor att du börjar på Google – precis som många andra. Baserat på ovan behov kan söktermerna se ut såhär: ”flyttstäd Karlstad”, ”löparskor för långdistans” eller ”byta däck på bilen Göteborg”.

Varje dag, världen över, görs det flera miljarder sökningar och många av dem handlar just om att hitta rätt produkter eller tjänster, i specifika områden och städer.

Beroende på vad du söker, listar Google de resultat som bäst matchar din sökterm. Och företagen som syns där är ingen slump. Det vi gör är att öka synligheten på Google – är du redo för nästa steg?

Synlighet där det gör skillnad!

Vår konkurrensanalys avser att mäta synbarheten i Googles organiska lista och därför utesluts synbarhet via Google Ads (betalda annonser). I den organiska listan rankas hemsidor utifrån vad Google anser vara relevant gentemot sökfrasen.

För att hamna högt upp i den organiska listan, även kallat ”sökresultatet”, krävs det ett gediget och långsiktigt arbete. Även om det tar längre tid att nå bra positioner så är det värt väntan – för det är utsikten från toppen som ger bäst resultat!

Skillnaden på Googles organiska lista och Google Ads är att det sistnämnda är synbarhet för ett specifikt tidsspann och för en viss summa pengar. När tiden har gått ut eller pengarna är slut så försvinner annonsen. Google Ads är oftast mer effektivt för välkända varumärken. E-handelsjättar är vanligt att se här, men även dessa arbetar ständigt för att synas i den organiska listan.

För mindre företag är det mer effektivt att synas i sökresultatet. Det är här som de flesta letar när det handlar om att hitta rätt produkter eller tjänster. Speciellt när de inte vet vilket företag som kan erbjuda det bästa för dem.

Alla företag har potential att förbättra sin synbarhet i den organiska listan, så länge man väljer rätt utrustning för att klättra uppåt till toppen.

screenshots

I vår kostnadsfria portal har du stenkoll på din synlighet.

Här ser du enkelt hur din hemsida presterar i sökresultatet, antalet sökord du syns på och vilka av dem som ger bäst värde för dig.

Förutom det kan du se ytterligare statistik om antal besökare på hemsidan, engagemangstid, engagemangsgrad och konverteringar.