Nå kunden

Så här ligger det till, om vi ska vara helt ärliga…

Det är väldigt sällan tjänsteföretag säljer direkt på sociala medier. Själva affären görs nästan alltid på Google. Det samma gäller för varor dyrare än några hundralappar.

Sociala medier såsom Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn m.fl. handlar om att bygga varumärke. Du visar vem du är, delar vardagen i arbetet, visar på utförda arbeten och får människor att känna igen dig. Det är lite som att ha en bil med företagets logga på. Den gör ingen affär i sig, men när behovet väl uppstår är det ditt varumärke som kunden ser framför sig.

Man kan summera det som att sociala medier väcker nyfikenhet och förtroende, men själva köpet sker sällan där.

Google är dock den plats där kunden har pengarna i handen. Här letar man, jämför, bokar en tjänst eller handlar en produkt. Och, det är här som du gynnas av allt jobb du lagt på att synas i sociala medier, på bilar och annan reklam. Om kunden känner igen dig när de söker på Google, är chansen mycket större att de väljer dig än din kanske okända konkurrent.

Tänk dig skillnaden:
  • Din konkurrent ligger etta på Google – men kunden känner inte igen företaget.
  • Du ligger exempelvis fyra på Google – men kunden känner igen ditt företag. Därför är chansen större att du blir vald, för att du känns bekant och trygg.

Det är så köpbeteendet fungerar. Ju mer du har byggt ditt varumärke över tid, desto större chans att vinna affären, även om du skulle vara dyrare än konkurrenten. Folk väljer hellre det som känns tryggt och seriöst än det som är helt nytt och okänt. 

Vad är då skillnaden på Google SEO och Google Ads?
  • Google organiskt (SEO) är ofta den mest långsiktiga och lönsamma satsningen. Att synas högt när någon söker på ditt tjänste- eller produktområde är avgörande, eftersom det visar att du är relevant och etablerad.

  • Google Ads är bra för snabb synlighet, särskilt när du vill lansera en ny tjänst, kampanj eller konkurrera på tuffa sökord. Speciellt bra för e-handel och etablerade företag. 

  • Organisk synlighet (SEO) uppfattas som mer trovärdig eftersom du dyker upp naturligt i sökresultaten. Det signalerar att du är etablerad och seriös, även som liten aktör. Google Ads fungerar bäst när varumärket redan är känt, då de påminner snarare än övertygar. För små företag utan ett starkt företagsnamn kan annonser annars kännas påträngande om de inte backas upp av organisk närvaro.


Slutsats: SEO bygger långsiktigt förtroende, Ads förstärker när du redan har ett namn eller vill driva kampanjer.

Läs del 2: Attrahera kunden

Boka ett möte redan idag!

Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Google sekretesspolicy och Användarvillkor gäller.