Få affären

I första steget handlade det om att bli hittad. I andra om att bli kontaktad. I tredje om hur du tar hand om kunden. Det här bör du tänka på:

Snabb återkoppling

Om du är en mindre firma har du inte råd att vänta två dagar, kunden går vidare till dina konkurrenter. Det är en annan sak för ett större företag för då förväntar sig kunden ändå svar inom rimlig tid, oftast ett dygn.

Prismedvetenhet och kommunikation

Kunden behöver veta varför du tar ett billigare eller dyrare pris än dina konkurrenter. Det ena eller det andra kommer få kunden att stanna upp och fråga sig:

”Undra om kvalitén är sämre eftersom priset är lägre än andra” eller om du är av det dyrare slaget bör du visa eller berätta för kunden vad den får extra hos dig. Lyft fram certifieringar, hur lång erfarenhet ni har, kundcase, garantier, maskinpark, trygghet eller vad det nu kan vara som gör att ni sticker ut.

Exempel: En dräneringsfirma som tar ett högre pris bör visa varför de gör det. Kanske för att de kan arbeta snabbare och säkrare tack vare nya och moderna maskiner. På samma sätt vill kunden inte betala ett för billigt pris, då skapar det snarare en oro för att bli lurad eller få dåligt utfört arbete. Men egentligen handlar det bara om att du är enmansfirma och därför går arbetet långsammare, vilket resulterar i ett billigare pris. Inte för att slutresultatet blir sämre.

Tillbaka till del 1: Nå kunden

Boka ett möte redan idag!

Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Google sekretesspolicy och Användarvillkor gäller.