Vanliga frågor efter webblansering

1. Åtkomst och hantering av din webbplats

Besök din webbplats och skriv /wp-admin i slutet av URL:en. Använd de uppgifter vi skickade till dig för att logga in. Om du inte har fått dina inloggningsuppgifter än, kontakta utvecklaren som arbetade med din webbplats eller skicka ett mejl till info@topborn.se.

Ja, du kan göra små ändringar – till exempel ändra bilder och text – på din webbplats själv, enligt stegen som beskrivs i den här artikeln. Om du vill göra större ändringar är det bäst att du kontaktar oss så att vi kan utföra arbetet på ett säkert sätt.

Du kan alltid återgå till de tidigare ändringarna som förklaras här. Om du upptäcker ett större problem som du inte kan fixa själv bör du kontakta oss. Du kan kontakta utvecklaren som byggde din webbplats eller nå oss på info@topborn.se.

För webbplatsstöd kan du kontakta utvecklaren som byggde din webbplats, eller skicka din förfrågan till info@topborn.se.

Du bör meddela oss så snart som möjligt genom att skicka ett mejl till utvecklaren som byggde din webbplats eller till info@topborn.se. Vänligen inkludera en noggrann förklaring av de problem du har upptäckt.

2. Webbplatsens säkerhet och underhåll

Om du har hosting hos oss skapar vi regelbundet backups av din webbplats; du behöver inte göra något. Om din webbplats är hostad hos en annan leverantör än Topborn bör du kontakta dem med dina frågor.

Webbplatser som byggs och hostas av oss kommer alltid med ett aktivt SSL-certifikat. Vi ser också till att förnya detta certifikat, så det finns inget du behöver göra.

När vi utvecklar din webbplats bygger vi alltid in spamskydd, så du behöver inte vidta några ytterligare åtgärder för att förhindra spamkommentarer eller kontaktformulärsinsändningar. Får du mejl där du misstänker något konstigt bör du kontakta oss så undersöker vi problemet.

3. Webbplatsutbildning och uppdateringar

Vi ger ingen utbildning om hur du använder eller redigerar din webbplats, men vi har en skriftlig guide som förklarar de vanligaste processerna när du arbetar på din webbplats. Om din webbplats har specifika funktioner som inte ingår i denna artikel, eller om du har andra redigeringsfrågor, kan du alltid kontakta oss för ytterligare vägledning.

Efter leverans av hemsidan åtar sig Topborn att erbjuda support och underhåll enligt följande villkor:
– Grundläggande funktionell support inom avtalets ramar (t.ex. buggrättningar) under 30 dagar efter leverans, utan extra kostnad.

– Utökad support eller underhåll kan erbjudas mot en extra kostnad, baserat på ett separat supportavtal.

4. Analytics och performance

Du kan se antalet besökare på din hemsida genom att logga in på vår kundportal där vi har integrerat Google Analytics. Här hittar du en översikt som visar hur många som besöker din webbplats varje dag, vecka och månad. Har du inte tillgång till vår portal kan du kontakta oss, så hjälper vi dig med att sätta upp ett konto.

Statistiken i vår kundportal uppdateras dagligen, så du kan följa hur din webbplats presterar varje dag.

I vår kundportal kan du se antalet konverteringar. Du ser också hur många som har utfört de handlingar vi har definierat som viktiga, till exempel hur många som har klickat på telefonnumret, fyllt i kontaktformuläret eller klickat på e-postadressen på hemsidan.

Vanligtvis ställer vi in Google Analytics för våra kunder, så att du kan spåra hur din webbplats presterar i vår kundportal. Om du behöver hjälp med att förstå några av mätvärdena, läs vår artikel om Google Analytics eller hör av dig till oss.

5. SEO (Search Engine Optimization)

Nej, det tar vanligtvis lite tid för en ny webbplats att indexeras av sökmotorer som Google. Denna process kan ta några dagar till några veckor, beroende på olika faktorer som webbplatsens storlek, struktur och andra SEO-inställningar.

Indexering är när Google och andra sökmotorer skannar och lagrar information om din webbplats. Detta gör att din webbplats kan visas i sökresultaten när användare söker efter relevanta termer. Man kan säga att din webbplats läggs till i Googles “bibliotek.”

Om din webbplats är nylanserad kan det hända att den inte har hunnit bli indexerad. Om den redan är indexerad kan det bero på att din webbplats ännu inte rankar för de sökord du söker efter. Vi hanterar SEO-strategin för att förbättra detta över tid, men det är normalt att inte ranka högt direkt efter lansering.

Generellt sett hanterar vi allt tekniskt SEO-arbete. Men om du planerar att lägga till nytt innehåll är det bra att följa några riktlinjer som att använda dina huvudsökord naturligt, hålla sidorna välstrukturerade och undvika att duplicera/kopiera innehåll från andra webbplatser.

Metatitlar och metabeskrivningar är korta texter som visas i sökresultat. Vi har redan ställt in dem åt dig, men om du gör ändringar på dina sidor kan det vara bra att uppdatera dessa fält för att matcha det nya innehållet. Eftersom detta är en viktig del av SEO, är det bra att konsultera med oss innan du gör ändringar.

Nej, vi hanterar denna process åt dig via Google Search Console. Men om du lägger till mycket nytt innehåll kan vi rekommendera att skicka in dessa uppdateringar för att säkerställa att de snabbt känns igen av Google.

Det finns ingen fast regel, men regelbundna uppdateringar visar Google att din webbplats är aktiv och relevant. Att lägga till nya blogginlägg, uppdatera gammalt innehåll eller lägga till nya tjänstesidor kan hjälpa till att hålla din webbplats fräsch.

Det kan det göra. Mindre ändringar är okej, men om du planerar att göra större uppdateringar (t.ex. ändra titlar/rubriker eller skriva om huvudbeskrivningarna av tjänster) bör du kontakta oss först. Vi kan guida dig för att säkerställa att det inte påverkar din SEO negativt.

Designändringar kan påverka SEO om webbplatsens struktur ändras avsevärt eller om URL ändras. Rådgör alltid med oss innan du gör några större ändringar för att säkerställa att vi bevarar din SEO-ranking.

Hittar du inte frågorna du letar efter? Kontakta oss så hjälper vi dig.

Relaterade...

Boosta ditt företag

Nå kunden

Så här ligger det till, om vi ska vara helt ärliga… Det är väldigt sällan tjänsteföretag säljer direkt på sociala medier. Själva affären görs nästan alltid på Google. Det samma gäller för varor dyrare än några hundralappar. Sociala medier såsom

Läs mer
Boosta ditt företag

Attrahera kunden

En vanlig miss är att företag satsar mycket på att synas men försummar själva hemsidan. När en potentiell kund väl klickar in hos dig är hemsidan din digitala säljare. Det är viktigt att: Och om du vill synas bättre på

Läs mer
Boosta ditt företag

Få affären

I första steget handlade det om att bli hittad. I andra om att bli kontaktad. I tredje om hur du tar hand om kunden. Det här bör du tänka på: Snabb återkoppling Om du är en mindre firma har du

Läs mer

Vill du bli kontaktad?

Fyll i uppgifterna så kontaktar vi dig så snart vi kan.
Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Google sekretesspolicy och Användarvillkor gäller.